בעזרת ה' יתברך

תערוכת צילום של ארנה קובוס

ב נפתחה התערוכה של ארנה קובוס בבית אורי צבי גרינברג בירושלים.

במהלך הערב, התקיים רב-שיח על האומנות בישראל, עם ארנה קובוס והצייר ארתור יעקובוב.

אחר-כך הוקרן הסרט "אש יוקדת ביריחו" של חגית אש הרשטיק.

התערוכה מתקיימת בגלריה גאולה, רח' יפו 34, ירושלים, ותימשך עד .

רב-שיח על האומנות בישראל, עם ארנה קובוס והצייר ארתור יעקובוב
הסרט: אש יוקדת ביריחו

מאמר על התערוכה

אוצרים: אלחי סלומון, עמר בן־צבי

ענף עץ תמר, יחיד, ירוק, מסולסל, מונח בחלל גלריה, תובע את מקומו. הענף הוא עדות חיה למקום בו נמצאת היום ארנה קובוס. אך מסלולה, ומסלול התערוכה, מתחיל לפני יותר מחמשים שנה. תערוכה זו היא תצוגה משמעותית ראשונה מארכיון הצילומים של קובוס, שכמעט ולא הוצג בעבר ולא זכה עד כה למחקר מעמיק.

ארנה נולדה בסלוניקי, יוון בשנת תש"ח (1948), למרדכי ואסתר נחמיאס. ביתם לא ניהל אורח חיים דתי, אך היה ציוני מאוד, והיא עלתה לישראל בגפה ב-1966. למדה פילוסופיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשנים אלה החלה לגלות עניין בצילום. היא היתה אוטודידקטית, ולמדה "בהתכתבות" מהצלמים האמריקאים אדוארד ווסטון ואהרן סיסקינד; הדריכה באגף הנוער במוזאון ישראל בירושלים, ולימדה צילום צבע בהדסה. ב-1974 אף הציגה תערוכה בבית האמנים בירושלים. קובוס החלה בתהליך חזרה בתשובה בעקבות מלחמת יום הכיפורים, שהואץ לאחר תאונת דרכים שעברה. אז ויתרה על תוכניות ללמוד צילום בארה"ב, ובסוף שנות ה-70 הצטרפה ליישוב הצעיר עפרה, שם נישאה ליוסף קובוס ונולדו חמשת ילדיהם.

גוף עבודותיה נדיר בנוף הצילום והאמנות הישראלים. במרכז התערוכה תיעוד עפרה שבחבל בנימין, ומבט פנימי ייחודי אל תוך קהילתה. עפרה, שהוקם בשנת 1975 על ידי אנשי "גוש אמונים", היה כפי שכינה אותו אורי אליצור ז"ל היישוב הראשון "בין ירושלים לעפולה". בצילומים נראה הנוף המקומי בשנות ה-70 וה-80, רגעים מחיי ההתיישבות, ואנשיה, שנראו בעיני קובוס "מעל העולם הזה". ניכרת בצילומים הילה של חלוציות – הנכונות להתחיל מאפס בלב ההר השומם,תוך התגברות על תנאי טבע קשים ואיומים ביטחוניים. הצילום היה עבורה ביטוי פיזי לאמונה ו"תירוץ, לספר סיפור (…) להתפעל מאת השם והבריאה". בעפרה הייתה ממקימי הגלריה המקומית לאמנות, מתוך רצון "לחבר את האמנים והרבנים"; אך לאחר הקמת משפחתה חדלה לצלם. הצילום מבחינת קובוס היה בתגובה לחוויות חייה – "בעירה פנימית" שליוותה את המפעל ההתיישבותי, אשר היה ללב עולמה.

בתגובה להסכמי אוסלו הפנתה קובוס את כל מרצה אל יריחו – עיר התמרים – "סוֹגָרָהּ של ארץ ישראל" (תנחומא בהעלותך). בקפיצה נחשונית העתיקה את מושבה לשם, והובילה מאבק לשמירת הנוכחות היהודית בעיר וסביבותיה ולהגנה על הגישה לבית הכנסת העתיק 'שלום על ישראל'. קובוס יזמה והקימה את בית חגלה (2001) וסייעה בהקמת מבואות יריחו (2002). התנגדותה לרעיון 'עזה ויריחו תחילה' מהדהדת גם כיום – 20 שנה לאחר הגירוש מגוש קטיף וכמעט שנתיים אחרי האסון בחבל עזה ופרוץ המלחמה שעוד לא תמה.

צילום ההתיישבות הציונית בארץ ישראל

בראשית המאה ה־20 שכרו המוסדות הלאומיים – כמו קק"ל, קרן היסוד והסוכנות היהודית – צלמים במטרה לתמוך בבניית דימוי היהודי החדש. על יעקב בן־דב, זולטן קלוגר, יוסף שוויג ואברהם מלבסקי הוטל לעצב נרטיב מוקפד של אחדות פטריוטית, אתוס של גבורה והקרבה עצמית. בדומה לצילום המגוייס הסובייטי למשל, הביטוי החזותי שיקף את האידיאלים ואף תרם לבנייתם. הצילום הארצישראלי הדגיש את גאולת האדמה – הקמת המושבות והערים העבריות, אהלי הקיבוצים ויישובי 'חומה ומגדל', שסימנו את גבולות המדינה שבדרך. כיבוש הספר הוצג כאפוס הירואי והצילומים הופצו כאמצעי תעמולה. מקום מיוחד הוקדש לעבודת הכפיים העברית – שמירה, חקלאות, ייעור וייבוש ביצות, חציבה וסלילת כבישים. ברב המקרים הוצגו קבוצות אנשים – הקולקטיב – לצד האדם הבודד, ה"צבר", שהוא "מגש הכסף" – כלוחם וחקלאי של אומה מתחדשת.

קולות אחרים החלו להישמע לאחר קום המדינה ונקודת מפנה משמעותית מתבטאת בעבודות צלמי "דור הביניים" כמו מיכה בר-עם ודוד רובינגר. הם תיעדו מקרוב את מלחמות ישראל והתיישבותה, אך צילומיהם החלו חורגים מהתיעודי אל האמנותי, ויותר מכך – האישי. בני דור זה תיעדו מבחינתם את ישראל המשתנה – לא רק ניצחונות ובנייה, אלא גם מורכבות וביקורת מתפתחת כלפי המפעל הציוני. נרטיב חזותי ביקורתי, ששבר את הקו החלוצי-אידיאלי המסורתי, החל להתגבש ביתר שאת לאחר מלחמת יום הכיפורים ובשנות ה־80, עם התחזקות הצילום העיתונאי והאמנותי בישראל. אלכס ליבק, מיקי קרצמן, עודד ידעיה ושמחה שירמן הציגו ביטויים ויזואליים של מפח נפש, כעס ואף התנגדות חריפה למהלכי המדינה. הדימוי, שתמיד שימש ככלי פוליטי, הפך לעיתים לאמצעי עימות עם מדיניות ישראל.

אור ואבק: חלוצה על ההר עם מצלמה

למרות תמיכה ואף הטלת משימת ההתיישבות על ידי המדינה, דימוי המתנחל נוצר ונוצק, בעיקר בחוגי התקשורת והאמנות הממסדיים, מתוך תפישה של התנגדות וביקורת חריפה. דימויים כמו אלו שבתערוכה – המזכירים במידה לא מבוטלת את הקיבוצניק החלוץ טרום קום המדינה – כמעט ואינם נוכחים בשיח האמנותי הקאנוני בישראל. נמצא בעיקר העלמה או הדחקה מכוונת מהספרה הוויזואלית הציבורית, ובמקרים אחרים אף דמוניזציה ודה-הומניזציה. הצגת מתיישבי ההר כפרטים או קהילה נדירה עד לא קיימת. ברוב המקרים, המבט הציבורי מצטמצם לסטריאוטיפים או פולמוסים – דימויים שטוחים בהם התמקדות בקולקטיב, הצגת קהל אלים לכאורה או קבוצת בתים מרוחקת על ראש גבעה. ובכך, נמנעו פיתוח הזדהות ואמפתיה.

קשה להקיף כאן תהליכי עומק שעברו ועוברים על החברה הישראלית בהקשר זה ואת התמורות המשמעותיות ביחס למתיישבים ולדימוי שלהם. נדגיש כי במשך שנים לא התקיים דיאלוג משמעותי במסגרת השיח התרבותי. בעשורים האחרונים החל תהליך הדרגתי אך מתגבר של שינוי והשתלבות אקטיבית בשיח האמנותי, אשר הרחיב והעמיק את הייצוגים השונים. חשוב לציין גם את הייחודיות בפרספקטיבה של קובוס שהיא מביאה כצלמת – אישה שפעלה בשנות ה־70 וה־80, מתוך חברה דתית, שמרנית, אמונית. הצילומים של קובוס הם כעין תשלילים שלא פותחו עד כה – הם היו קיימים, שמרו מציאות, אך לא הוצגו לקהל.

חשיפה רחבה

קובוס לא הייתה צלמת נייטרלית, אך גם לא מגוייסת מטעם, לא היתה לה מטרה תעמולתית או ממסדית. היא פעלה בצו אמונה פנימית בגאולה המתגלמת במפעל ההתיישבות. בעינייה, המצלמה היא כלי מאבק – כמעדר לשתילה או קולמוס לכתיבת מנשר. כל תמונה היא הצהרת נוכחות: אנו כאן, על האדמה הזו – חיים, עובדים ומתפללים. צילומיה חושפים אידיאולוגיה ברורה, הנובעת מהמצולמים עצמם – מאורח חייהם, תפיסת עולמם והמעשה האנושי והיומיומי שלהם.

קובוס חשבה במובנים של מהפיכה, כשהיא תוהה כבר אז מדוע אין אמנות בהתיישבות. בנוסף להקמת הגלריה בעפרה, יצרה מקבץ עבודות אלגוריות, שצולמו בסטודיו ובטבע. בעבודות אלה הציגה את דמות "בת המלך – גאולת הארץ". בצילומים מופיעות נערות ונשים, לא אחת לבושות לבן, המחפשות או "נכספות לאור", באות במגע עם הארץ. "בת המלך" אשר "למרות עזותה היא צנועה" ניצבת אצל סלעים ועצים, כסמל לזיקה העמוקה לקרקע ולבשורת הגאולה. בפואטיקה צילומית היא מתארת את חלוצי ההר בתוך מבני תעשייה צנועים לצד מרחבים פתוחים, ילדים המשחקים בין קרוואנים, אישה תולה כבסים ולימוד תורה בקהילה. חלק משמעותי בעבודתה מוקדש לדיוקנאות אנשי הקהילה הקרובה והשותפים לאמונה – נשים שכנות, חתן ביום חתונתו, משפחה מתחבקת, לצד מפגינים, שובתי רעב ומנהיגים פוליטיים.

כעת, כשהם מוצגים בגלריה גאולה בלב ירושלים, מאפשרים לנו הצילומים להפוך את הנגטיב לחיובי. הם מזכירים לנו שתהליך הפיתוח של ההיסטוריה עדיין בעיצומו, ודרכם אנו חווים הוד חזון חלוצי, פואטיקה ופרגמטיקה של ההתיישבות הישראלית החדשה.

התערוכה מוצגת במלאת יובל שנים לעפרה. קובוס הציגה תערוכה מצילומיה בפעם האחרונה, לפני מחצית היובל, בגלריה בעפרה. כעת, במרחק הזמן ובחשיפה רחבה, צילומייה שבים ונקראים מחדש. כך מתחברים יחד – עפרה ויריחו, ההר והבקעה, הסלע ועץ התמר, הקונקרטי והסימבולי, האישי והלאומי. אנו נעים מ"הורה היאחזות" של ראשית המעשה הציוני, אל "הורה הר" בהתיישבות החדשה, בגבעה ובחווה. אולי יותר מכול חושפים צילומיה את הפער בין הנראה לעין לבין מה שנשמר בסתר – בזיכרון, באמונה ובפריים שלא פותח עד כה.

מקור המאמר


בין יום שחרור ירושלים ויריחו לחג השבועות – התוועדות חסידית

ביום שישי , התפללנו שחרית בשמחה בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו .

לאחר מכן, התקיים שם התוועדות חסידית עם הרב יוסי פלאי ותלמידיו. היינו כ-50 איש.

כידוע, ירושלים ויריחו שוחררו באותו היום ובאותה השעה במלחמת ששת הימים.

הרב יוסי פלאי, ידיד ותיק של בית הכנסת שלום על ישראל, דיבר על הקשר בין ירושלים ליריחו.

התוועדות ושיעור בבית המדרש של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו

חגגנו את יום העצמאות ה-77 של ישראל ביריחו

דגל ישראלו

ביום העצמאות, קיימנו שחרית מוזיקאלית בבית הכנסת נערן, ואחר כך בקרנו בנחל ייט"ב צפונית ליריחו.

שחרית מוזיקאלית בבית הכנסת נערן ביריחו ביום העצמאות
יום העצמאות - שחרית מוזיקאלית בבית הכנסת נערן
שחרית מוזיקאלית בבית הכנסת נערן ביריחו ביום העצמאות
יום העצמאות - שחרית מוזיקאלית בבית הכנסת נערן

עוד תמונות


חגגנו את כ"ח ניסן, יום כיבוש יריחו

מאת: "דרך חיים"

מוקדם בבוקר יצאה שיירת רכבים מצומת אלמוג להקפת העיר יריחו ותקיעה בשופרות, לזכר כיבוש עם ישראל את העיר כשהפילו את חומותיה בהקפות, תפילה ותקיעה בשופר.

"בתאריך כ"ח בניסן מציינים את יום כיבוש יריחו על ידי יהושע בן נון. " לא נכבשה יריחו אלא בשבת" – כמו בקביעות השנה” מסביר הרב יוסי פלאי.

"מדי שנה אנשי יריחו ותלמידי הישיבה מקיפים את העיר ברכב ותוקעים בשופרות סביב העיר.

במשך שנים הרב (יצחק גינזבורג) שליט”א היה מגיע להתוועדות ביריחו בתאריך זה ובשנים האחרונות אנחנו ממשיכים להגיע למקום בשליחותו."

בשבת שאחרי פסח נהגו נשות ישראל להכין חלות צורת מפתח, סגולה לפרנסה.

"מה יותר מתאים ממפתח לשבת כזו?” כתבה הרבנית אורה רבקה וינגורט," יריחו נקראת מנעולה של ארץ ישראל, כיבוש ופתיחת חומות יריחו בתאריך של השבת היא כוונה ארץ ישראלית יפה להכנת חלות המפתח".

תקיעת שופרות מול הכניסה הדרומית של יריחו
תקיעת שופרות מול הכניסה הדרומית של יריחו
תקיעת שופרות מול הכניסה הדרומית של יריחו
תקיעת שופרות מול הכניסה הדרומית של יריחו
אמירת פסוקים מול הכניסה דרום-מזרחית של יריחו
אמירת פסוקים מול הכניסה דרום-מזרחית של יריחו
תקיעת שופרות מול הכניסה הצפון-מזרחית של יריחו
תקיעת שופרות מול הכניסה הצפון-מזרחית של יריחו
צופים אל יריחו מהצפון-מזרח
צופים אל יריחו מהצפון-מזרח
הכניסה הצפון-מערבית של יריחו
הכניסה הצפון-מערבית של יריחו
תקיעת שופרות בכניסה הצפון-מערבית של יריחו
תקיעת שופרות בכניסה הצפון-מערבית של יריחו

עוד תמונות

צילום והסרטה: יונתן גורמזנו.


חול המועד פסח תשפ"ה ביריחו

ב' דחול המועד - ביקור רב-משתתפים בבית הכנסת נערן

חול המועד פסח בנחל ייטב

ביום שלישי י"ז ניסן, כ-750 איש בקרו בבית הכנסת העתיק נערן ביריחו.

המבקרים המשיכו לנחל ייט"ב, צפונית ליריחו, והרבה גם בקרו בחוות שער המלך, מול מבואות יריחו.

בחול המועד פסח, כ-750 אנשים בקרו בבית הכנסת נערן ביריחו
בחול המועד פסח, כ-750 אנשים בקרו בבית הכנסת נערן

ב' דחול המועד - קבורת עורלה בגבעת העורלות ע"י משפ קופל

גם ביום שלישי י"ז ניסן, משפ' קופל קברו עורלה בגבעת הערלות, שבגילגל המקראית.

גדי קופל ז"ל היה הראשון להחיות את גבעת העורלות של יהושע בן נון (יהושע 5:3) בעורלות חדשות, ובניו ממשיכים את המסורת של קבורת עורלות בגבעת העורלות.

מוזמנים להצטרף. (ליד בית חגלה).

קבורת עורלה בגבעת העורלות בערבות יריחו
קבורה
קבורת עורלה בגבעת העורלות בערבות יריחו
סימון
בקבורת עורלה בגבעת העורלות בערבות יריחו
קריאת פסוקים
קבורת עורלה בגבעת העורלות בערבות יריחו
מקום הקבורה מסומן

ד' דחול המועד - תפילה בבית הכנסת שלום על ישראל, סיור בבית הכנסת נערן

ביום חמישי י"ט ניסן, התפללנו שחרית חגיגית של חול המועד בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו.

לאחר מכן המשכנו לביקור בבית הכנסת נערן, בקצה הצפון-מערבי של יריחו.

יריחו על המפה - השלט שבאוטובוס
יריחו על המפה - השלט שבאוטובוס
תפילת שחרית ב-שלום על ישראל ביריחו
תפילת שחרית ב-שלום על ישראל
תפילת שחרית ב-שלום על ישראל ביריחו
תפילת שחרית ב-שלום על ישראל
ניקוי הפסיפס של שלום על ישראל ביריחו
ניקוי הפסיפס של שלום על ישראל

אלבום תמונות

אלבום התמונות של אירועי חול המועד


חגיגת יום חציית הירדן וכניסת עם ישראל לארץ

מודעה ל-חגיגות י ניסן במעברות הירדן

מעברות הירדן, הוא המקום בו עברו בני ישראל את הירדן ונכנסו לארץ ישראל בימי יהושע בן נון ביום י' בניסן. המעבר של העם היה כרוך בנס של עצירת הירדן כנאמר:

יהושע ג, טו-יז:

טו וּכְבוֹא נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן, עַד-הַיַּרְדֵּן, וְרַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן, נִטְבְּלוּ בִּקְצֵה הַמָּיִם; וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר.

טז וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד-אֶחָד, הַרְחֵק מְאֹד באדם מֵאָדָם הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן, וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם-הַמֶּלַח, תַּמּוּ נִכְרָתוּ; וְהָעָם עָבְרוּ, נֶגֶד יְרִיחוֹ.

יז וַיַּעַמְדוּ הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן בְּרִית-יְהוָה בֶּחָרָבָה, בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן--הָכֵן; וְכָל-יִשְׂרָאֵל, עֹבְרִים בֶּחָרָבָה, עַד אֲשֶׁר-תַּמּוּ כָּל-הַגּוֹי, לַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן.

ביום הזה, זכינו מזה מספר שנים לקיים טקס מרשים ורב-משתתפים באתר מעברות הירדן, וסיורים מרתקים ביריחו, באזור יריחו ובבקעת הירדן, המציינים את המשמעות ההיסטורית החשובה של מעמד זה ומקום זה לעם ישראל.

מהשנה שעברה, הוספנו לתכנית יום עיון עם הרצאות מרתקות, שמתקיים בחוות בית חגלה, הנמצאת בלב הגילגל המקראית, בין יריחו לנהר הירדן.

אנו גורסים שיום י' בניסן הוא מועד היסטורי ייחודי, המצוין במקרא, בספר יהושע, בצורה מפורשת, ועל כן, ראוי להפכו למסורת, כיום ציון חגיגי וחשוב לעם ישראל ולהתמיד בו.

אחת המגילות שנתגלו במערות באזור של קומראן

בחנוכה מאירים את יריחו

הדלקת נר שני בבית הכנסת שלום על ישראל

חגגנו את הנר השני של חנוכה בבית הכנסת העתיק שלום על ישראל ביריחו.

הדלקנו נרות חנוכה בבית הכנסת, ניקינו את הפסיפס, קבענו מזוזות בפתח בית הכנסת וגם בפתח בית המדרש, התפללנו מעריב בשמחה וקיימנו התוועדות חסידית עם הרב יוסי פלאי ותלמידיו.

סרטון של האירוע
הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
הדלקת נרות חנוכה
חוגגים חנוכה בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
חוגגים חנוכה בבית הכנסת
ניקוי הפסיפס העתיק של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
ניקוי הפסיפס
קבעת מזוזה בפתח בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
קבעת מזוזה בפתח בית הכנסת
מרכז הפסיפס של בית הכנסת שלום על ישראל, לאחר ניקוי
מרכז הפסיפס לאחר ניקוי
ההדרכה של ארנה קובוס על הפסיפס של בית הכנסת, לקבוצה של בחורות
ההדרכה של ארנה קובוס לקבוצה של בחורות
התוועדות חסידית עם הרב יוסי פלאי בבית המדרש של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
התוועדות חסידית עם הרב יוסי פלאי בבית המדרש של בית הכנסת
הרב יוסי פלאי עומד בשער בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו עם החנוכיה
הרב יוסי פלאי עומד בשער בית הכנסת עם החנוכיה

כל התמונות של האירוע

אלבום התמונות של האירוע

צילום והסרטה: יונתן גורמזנו


התוועדות י"ט כסלו בבית הכנסת נערן

סיום מסכת בבית הכנסת נערן ביריחו
סיום מסכת בבית הכנסת נערן

ב—י"ט כסלו, אחרי תפילת שחרית, קיימנו סיום מסכת והתועדות חסידית בבית הכנסת העתיק נעררן ביריחו, עם הרב יוסי פלאי, שהיה ראש הכולל בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו בין השנים תשנ"ג ל-תשס"א, וגם היום פועל להחזרת הנוכחות היהודית ביריחו.

לפני ההתועדות, נריה אופן עשה סיום מסכת – מסכת מנחות.


לזכרו של ז'אבו ארליך הי"ד

אחרי תפילת השחרית בבית הכנסת נערן ביריחו, הרב יוסי פלאי אמר דברים לזכרו של זאב (ז'אבו) ארליך הי"ד, שנפל בלבנון כמה ימים קודם.

זאב (ז'אבו) ארליך היה ידיד ותיק של יריחו ועשה הרבה הדרכות מרתקות בבתי הכנסת נערן ושלום על ישראל. השם יקום דמו!

זאב (ז'אבו) ארליך, בן 71 מעפרה, נהרג מירי חיזבאללה בעת שהצטרף לכוח צה"ל בדרום לבנון. "איש מחקר דגול בתחום חקר ארץ ישראל וההתיישבות". ארליך חוּיַּיל לפני כניסתו ללבנון לצורך מטרות של מחקר ארכאולוגי.

ראה את הכתבה ב ערוץ 7

זוכרים את ז'אבו ביריחו

זאב (ז'אבו) ארליך בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
זאב (ז'אבו) ארליך בבית הכנסת שלום על ישראל בשנת תשפ"ג
זאב (ז'אבו) ארליך בבית הכנסת נערן ביריחו
זאב (ז'אבו) ארליך בבית הכנסת נערן בשנת תשפ"ג

עוד תמונות

אלבום התמונות של זאב (ז'אבו) ארליך ביריחו

דברי הספד

הרב יוסי פלאי מספיד את זאב (ז'אבו) ארליך בבית הכנסת נערן

הושענא רבה תשפ"ה ביריחו

חגיגות הושענא רבה ביריחו הן לזכר כיבוש יריחו, כאשר בימי יהושע בן נון, בני ישראל סבבו את חומות יריחו הבצורה פעם אחת ביום במשך שבוע, ובראשם הלכו שבעה כוהנים ביחד עם ארון הברית. וביום השביעי הקיפו את העיר שבע פעמים, תקעו בשופרות והריעו. ואז החומות נפלו – בעצם, נבלעו בתוך האדמה בתהליך ניסי – ועם ישראל פרצו לתוך העיר.

לכן, מידי שנה, בליל הושענא רבה לומדים תורה כל הלילה בבית חגלה על פני יריחו, ובבוקר מתפללים ביריחו.

השנה, הרב ד"ר חגי בן-ארצי נתן לנו שיעור על משיח בן יוסף. אחר-כך, המשכנו ללמוד בסוכה של אחד התושבים של בית חגלה.

בבוקר, התפללנו שחרית חגיגית של הושענא רבה בבית הכנסת העתיק שלום על ישראל ביריחו.

אחרי התפילה סביב הפסיפס של בית הכנסת, זכינו להתוועדות חסידית ושיעור קצר על ידי הרב יוסי פלאי.

שיעורו של הרב ד"ר חגי בן-ארצי בבית חגלה

שיעורו של הרב ד"ר חגי בן-ארצי על משיח בן יוסף
ליל הושענא רבה בסוכה של אחד מתושבי בית חגלה על פני יריחו
ליל הושענא רבה בסוכה של אחד מתושבי בית חגלה
שיעורו של הרב חגי בן ארצי בבית  חגלה על פני יריחו
שיעורו של הרב ד"ר חגי בן-ארצי בבית חגלה

שחרית חגיגית של הושענא רבה בבית הכנסת שלום על ישראל, וושיעורו של הרב יוסי פלאי

הקפות של הושענא רבה ושיעורו של הרב יוסי פלאי
הגעה לבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו בבוקר הושענא רבה
הגעה לבית הכנסת שלום על ישראל בבוקר הושענא רבה
כניסה לבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו בבוקר הושענא רבה
כניסה לבית הכנסת שלום על ישראל בבוקר הושענא רבה
הקפות של הושענא רבה בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
הקפות של הושענא רבה ב-שלום על ישראל
הקפות של הושענא רבה בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
הקפות של הושענא רבה ב-שלום על ישראל
שיחה של הרב יוסי פלאי בבית המדרש של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו אחרי התפילה
השיחה של הרב יוסי פלאי בבית המדרש
של בית הכנסת אחרי התפילה
הרב יוסי פלאי מעניק לרב ד'ר חגי בן-ארצי את הספר החדש של הרב יצחק גינזבורג שליט'א
הרב יוסי פלאי מעניק לרב ד"ר חגי בן-ארצי את
הספר החדש של הרב יצחק גינזבורג שליט"א

כל התמונות של האירוע

אלבום התמונות של האירוע

צילום: יונתן גורמזנו. הסרטה: ארנה קובוס.


חול המועד סוכות תשפ"ה בשלום על ישראל ביריחו

לאחר תקופה ארוכה, התפללנו שחרית של חול המועד סוכות בבית הכנסת העתיק שלום על ישראל ביריחו.

לפני התפילה עשינו ניקיון רציני בבית הכנסת, שהיה מוזנח עקב הזמן הארוך שלא התפללו בו. במיוחד זאב ז'אבו ארליך הי"ד, שנפל בלבנון זמן קצר לאחר מכן ניקה את הפסיפס של בית הכנסת שהיה מכוסה בהרבה אבק.

אחרי התפילה קיימנו התוועדות חסידית עם הרב יוסי פלאי.

קרא את המאמר בערוץ 7

ניקוי בית הכנסת, תפילה והתועדות חסידית
שיפוץ אולם בית המדרש של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
שיפוץ אולם בית המדרש של בית הכנסת
שיפוץ אולם בית המדרש של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
שיפוץ אולם בית המדרש של בית הכנסת
ניקוי הפסיפס של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
ניקוי הפסיפס של בית הכנסת שלום על ישראל
ניקוי הפסיפס של בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
ניקוי הפסיפס של בית הכנסת שלום על ישראל
נטילת הלולב בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
נטילת הלולב בבית הכנסת שלום על ישראל
נטילת הלולב בבית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
נטילת הלולב בבית הכנסת שלום על ישראל
התוועדות חסידית במרפסת בית הכנסת שלום על ישראל ביריחו
התוועדות חסידית במרפסת בית הכנסת שלום על ישראל

כל התמונות של האירוע

אלבום התמונות של האירוע

צילום: ארנה קובוס, עינת אמיתי, סיגלית טמיר.